Nobias årsstämma 2011

Utdelning
Årsstämman beslutade att utdelning för verksamhetsåret 2010 inte ska lämnas. Samtliga till årsstämmans förfogande stående medel, totalt 1 765 170 138 kronor, överföres således i ny räkning.

Val av styrelseledamöter och revisor
Styrelseledamöterna Rolf Eriksen, Bodil Eriksson, Johan Molin, Thore Ohlsson, Lotta Stalin och Fredrik Palmstierna omvaldes. Till nya styrelseledamöter valdes Morten Falkenberg, koncernchef och verkställande direktör i Nobia, och Nora Førisdal Larssen, som bland annat är senior investment manager på Nordstjernan. Hans Larsson och Stefan Dahlbo hade undanbett sig omval.
Bolagets revisor KPMG AB, med huvudansvarig revisor Helene Willberg, omvaldes för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Val av styrelseordförande
Till styrelsens ordförande utsåg stämman Johan Molin.

Prestationsrelaterat personaloptionsprogram
Årsstämman beslutade om ett prestationsbaserat personaloptionsprogram för 2011. Detta innebär att sammanlagt 1 800 000 personaloptioner vederlagsfritt tilldelas cirka 100 högre befattningshavare i Nobia-koncernen. Antal optioner som kan utnyttjas bestäms av den genomsnittliga ökningen av vinsten per aktie under treårsperioden 2011-2013. Varje personaloption berättigar till en aktie i Nobia AB.

Återköpsbemyndigande
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att för tiden fram till nästa årsstämma besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier på de villkor som närmare framgår av det fullständiga beslutet.
Detaljerad beskrivning av personaloptionsprogrammet och övriga beslut som fattades på årsstämman finns tillgängliga på Nobias webbplats.

Nobia AB (publ)
30 mars 2011

För ytterligare information kontakta:
Johan Molin, styrelseordförande
Ingrid Yllmark, IRO
Telefon 08 440 16 00 eller 0708 65 59 00

Nobia utvecklar och säljer kök genom ett tjugotal starka varumärken i Europa, däribland Magnet i Storbritannien, Hygena i Frankrike, HTH, Norema, Sigdal, Invita, Marbodal, Myresjökök i Skandinavien och Petra, Parma och A la Carte i Finland, ewe, Intuo och FM i Österrike, Optifit i Tyskland samt Poggenpohl globalt. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 7 500 anställda och omsätter cirka 14 miljarder kronor. Nobia-aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se. Läs mer om företaget under Om Nobia. Finansiell information finns under Investerare.