Valberedningen offentliggör förslag till ny styrelseordförande och till ny styrelseledamot

Valberedningen i Nobia bestående av Evert Carlsson, Torbjörn Magnusson, Johan Molin (styrelsens ordförande), Fredrik Palmstierna och Tomas Billing (valberedningens ordförande) har informerat bolaget om följande.

Styrelsens nuvarande ordförande Johan Molin har undanbett sig omval. Till nyval i styrelsen föreslås Christina Ståhl och Tomas Billing. Tomas Billing föreslås till ny styrelseordförande.

Christina Ståhl har lång erfarenhet av konsumentvaror. Hon är verkställande direktör i det börsnoterade klädesbolaget MQ och var tidigare verkställande direktör i möbelkedjan Mio.

Tomas Billing är verkställande direktör i Nordstjernan, Nobias största ägare. Han har varit verkställande direktör för Hufvudstaden och Monark Bodyguard. Han är sedan 2001 ordförande i NCC.

”Under de senaste fem åren har vi genomfört ett omfattande turnaround-program och återställt lönsamheten i Nobia. Aktiekursen har tredubblats de senaste tre åren. Jag tycker det är en bra tidpunkt att lämna över stafettpinnen till Tomas Billing”, säger Johan Molin.

Tomas Billing kommenterar: ”Det skall bli mycket spännande att bli ordförande i Nobia, som är ett bolag jag följt länge. Johan Molin och övriga styrelsen har tillsammans med ledningen och personalen gjort ett utmärkt arbete de senaste åren.”

Övriga förslag från valberedningen kommer att offentliggöras i samband med kallelsen till årsstämman.

Valberedningen i Nobia AB

Frågor besvaras av:
Tomas Billing, valberedningens ordförande
telefon: 08-788 50 18

Nobia utvecklar och säljer kök genom ett tjugotal starka varumärken i Europa, däribland Magnet i Storbritannien, Hygena i Frankrike, HTH, Norema, Sigdal, Invita och Marbodal i Skandinavien och Petra, Parma och A la Carte i Finland, ewe, Intuo och FM i Österrike samt Poggenpohl globalt. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 6 500 anställda och omsatte cirka 12 miljarder kronor 2013. Aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se.