Mikael Norman slutar vid Nobia

Nobias CFO, Mikael Norman, har meddelat att han önskar lämna sin anställning vid Nobia för att starta en styrelsekarriär där han vill åta sig ytterligare styrelseuppdrag utöver det uppdrag han har idag.

– Mikael har, som min närmaste medarbetare, spelat en avgörande roll för den resa vi gjort med Nobia sedan vi båda kom till bolaget under år 2010. Jag är skyldig honom ett stort tack för alla insatser under dessa år. Från det att bolaget inte tjänade några pengar så närmar vi oss nu det sedan länge uppsatta målet om 10 procent i rörelsemarginal och jag vidhåller att vi kommer att nå målet under innevarande år, säger VD Morten Falkenberg.

Mikael Norman kommer att kvarstå i tjänst till och med oktober månad, det vill säga till och med rapporteringen för det tredje kvartalet 2016, och därefter vara tillgänglig för flexibla insatser under årets resterande månader. Arbetet med att finna och utse en efterträdare har inletts.

– Det är med blandade känslor jag har beslutat mig för att lämna Nobia. Jag har dock under en längre tid siktat på att i nästa skede inleda en styrelsekarriär och den möjligheten har öppnat sig här och nu, säger Mikael Norman.

– Jag är helt övertygad om att Nobia är på rätt spår och att bolaget kommer att fortsätta den positiva trenden vi sett under senare år. Jag har också lovat att vara tillgänglig för att se till att överlämningen till en efterträdare blir så smidig som möjligt, fortsätter Mikael Norman.

Morten Falkenberg, VD och Koncernchef
+46 (0)8 440 16 01 eller +46 (0)70 532 08 00
morten.falkenberg@nobia.com

Lena Schattauer, Chef Kommunikation och IR
+46 (0)8 440 16 07 eller +46 (0)70 595 51 00
lena.schattauer@nobia.com

Nobia utvecklar och säljer kök genom ett tjugotal starka varumärken i Europa, däribland Magnet i Storbritannien, HTH, Norema, Sigdal, Invita och Marbodal i Skandinavien och Petra och A la Carte i Finland, ewe, Intuo och FM i Österrike samt Poggenpohl globalt. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 6 500 medarbetare och en omsättning om cirka 13 miljarder kronor 2015. Aktien är noterad på NASDAQ Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se.