Sveriges mest välkända köksvarumärke stärks

Nobia slår samman två av sina varumärken, Myresjökök och Marbodal, till ett gemensamt och kraftfullt varumärke – Marbodal.

Genom att tillföra Myresjököks unika kompetens när det gäller kundanpassade lösningar för projektmarknaden tar Marbodal ytterligare steg för att befästa sin position som Sveriges ledande köksföretag för såväl konsument- som projektmarknaden.

–Vi sammanför det bästa av två världar. Myresjökök är den köksleverantör som har bäst logistik och tjänsteutbud för projektmarknaden. Marbodal är det mest kända köksvarumärket hos svenska konsumenter och har ett rikstäckande och ständigt växande nätverk av butiker och återförsäljare, säger Rune Stephansen, VD för Nobia Svenska Kök.

Under det gemensamma varumärket kommer Marbodal att erbjuda ett bredare sortiment och nya digitala satsningar som förenklar köpprocessen. Dessutom kommer ytterligare kraft att läggas på att vårda kundrelationerna samt att utveckla serviceerbjudandet och innovativa kökslösningar.

Konverteringen av Myresjökök påbörjas under hösten 2013 i nära samarbete med kunderna.

Rune Stephansen, VD Nobia Svenska Kök
Tel: 0502-17 155 eller 070-721 26 76
rune.stephansen@nobia.com

Lena Schattauer, Chef Investor Relations
Tel: 08-440 16 07 eller 070-595 51 00
lena.schattauer@nobia.com

Marbodal har funnits på den svenska köksmarknaden sedan 1924 och är idag det främsta köksföretaget i Sverige. Marbodal är även verksamt i Norge. Marbodal erbjuder kök inom stilarna Cottage, Classic och Modern. Flera av köken är Svanenmärkta. Huvuddelen av försäljningen sker genom Marbodalbutiker, bygghandeln, och husfabriker. Marbodal är ett av flera varumärken inom Nobiakoncernen. Webbplats: www.marbodal.se

Nobia utvecklar och säljer kökslösningar genom ett tjugotal starka varumärken i Europa. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 6 600 anställda och omsatte cirka 12 miljarder kronor 2012. Aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm. Webbplats: www.nobia.se.