Nobia söker en minoritetspartner i Poggenpohl

Nobia inleder en process för att finna en partner verksam inom globala lyxprodukter, som kan bidra till att utveckla det tyska köksföretaget Poggenpohl.

Nobia överväger att ingå ett strategiskt partnerskap om utveckling, produktion och försäljning av kök från det internationella lyxvarumärket Poggenpohl och att erbjuda en potentiell partner möjligheten att förvärva en minoritetsandel i Poggenpohl.

– Poggenpohl är ett fantastiskt köksvarumärke med design och tillverkningskvalitet i världsklass. Företaget omsätter cirka 1 miljard kronor och både försäljning och lönsamhet utvecklas positivt. Vi sonderar nu möjligheten att ingå ett strategiskt partnerskap för att påskynda Poggenpohls tillväxt, säger Morten Falkenberg, VD och koncernchef för Nobia.

För mer information:

Mikael Norman, CFO
Tel: 08-440 16 09, 070-594 57 29
mikael.norman@nobia.com

Lena Schattauer, Chef Kommunikation och IR
Tel: 08-440 16 07, 070-595 51 00
lena.schattauer@nobia.com

Nobia utvecklar och säljer kök genom ett tjugotal starka varumärken i Europa, däribland Magnet i Storbritannien, HTH, Norema, Sigdal, Invita och Marbodal i Skandinavien och Petra och A la Carte i Finland, ewe, Intuo och FM i Österrike samt Poggenpohl globalt. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 6 500 medarbetare och en omsättning om cirka 13 miljarder kronor 2015. Aktien är noterad på NASDAQ Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se.