Nobia första svenska köksföretag med vetenskapliga klimatmål i enlighet med Science Based Target

Som en del av företagets nya hållbarhetsstrategi har nya klimatmål baserat på vetenskaplig grund satts. Nobias klimatmål har nu blivit godkända av Science Based Tagets initiative.

Hållbarhet är en hörnsten i Nobias strategi. Företaget har sedan 2017 arbetat utifrån nuvarande hållbarhetsstrategi och har under hösten uppfyllt alla hållbarhetsmål för perioden 2017–2020. Bland annat har nu samtliga Nobias produktionsanläggningar och egna butiker 100% förnybar el. Under hösten har en ny strategi med mål för 2021–2026 tagits fram.

”Vi har nu antagit vår nya strategi och klimatfrågorna är i centrum för vårt arbete även framöver. Vi vill bidra till att uppfylla Parisavtalet och förebygga de värsta konsekvenserna av klimatförändringarna och har därför baserat våra klimatmål på vad vi, enligt den senaste forskningen, måste göra för att bidra”, säger Amanda Jackson, hållbarhetschef på Nobia.

Nobias klimatmål har nu blivit godkända av Science Based Target initiative. Målen är:

• Nobia ska reducera koldioxidutsläppen från verksamheten och egna transporter (scope 1 och 2) med 72% till 2026 (basår 2016).
  • Nobia ska samverka med leverantörer för att minska deras koldioxidutsläpp från både produktion och användning. Minst 70% av Nobias leverantörer (baserat på koldioxidutsläpp) ska ha Science Based Targets (vetenskapliga klimatmål) senast 2025.

”Hållbarhet är en affärskritisk fråga för oss, att vi baserar vårt klimatarbete på vetenskaplig grund ser vi som ett affärsmässigt klokt beslut. Att vi fått målen godkända känns fantastiskt roligt och nu hoppas vi att inte bara våra leverantörer och samarbetspartners utan även andra köksleverantörer går samma väg, så vi blir fler som agerar på klimatfrågan utifrån vetenskaplig grund”, säger Amanda Jackson.