Koncernledning för Nobia utnämnd

En reducerad koncernledning har utnämnts för Nobia vilken träder i kraft den 1 mars 2011. Förändringen är i linje med tillvägagångssättet kallat Ett företag (One Company) och den nyligen introducerade plattare organisationen som ska möjliggöra snabbare beslutsfattande.

Ledningen består av följande nio personer:

• Morten Falkenberg, VD och koncernchef
  • Mikael Norman, CFO
  • Jonas Hård, EVP (Executive Vice President) och chef för Förändringsprogram & IT
  • Ingemar Tärnskär, EVP och chef för Produktion & Logistik
  • Peter Kane, EVP och chef för region Storbritannien Detaljhandel
  • Henrik Karup Jörgensen, EVP och chef för region Norden Detaljhandel & Affärskunder
  • Per Kaufmann, EVP och chef för region Kontinentaleuropa Detaljhandel
  • Christian Rösler, EVP och chef för region Kontinentaleuropa och region Storbritannien Affärskunder
  • Grace Pardy, EVP och chef för Marknadskommunikation

Sökandet efter ansvarig chef för Inköp pågår. När väl på plats avses han eller hon också ingå i koncernledningen.

Organisationen överensstämmer med de existerande geografiska regionerna liksom uppdelningen i operativa och kommersiella enheter.

Grace Pardy från Österrike tillträder tjänsten som chef för marknadskommunikation den 23 mars. Hon är för närvarande chef för marknadsföring och affärsutveckling på International Press Institute och har lång erfarenhet av marknadsföring och varumärkesutveckling från företag som Dockers Europe, Reebok, Coca-Cola och L'Oréal.

Per Kaufmann har ansvarat för verksamheten i Hygena sedan förra sommaren, först på en interimtjänst men nu på permanent basis. Han blir nu chef för region Kontinentaleuropa Detaljhandel.

1 mars 2011

För ytterligare information, kontakta:
Morten Falkenberg, VD och koncernchef
Ingrid Yllmark, informationschef
Telefon 08 440 16 00 eller 0708 65 59 00

Nobia utvecklar och säljer kök genom ett tjugotal starka varumärken i Europa, däribland Magnet i Storbritannien, Hygena i Frankrike, HTH, Norema, Sigdal, Invita, Marbodal och Myresjökök i Skandinavien och Petra, Parma och A la Carte i Finland, ewe, FM och Intuo i Österrike, Optifit i Tyskland samt Poggenpohl globalt. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 7 500 anställda och omsätter cirka 14 miljarder kronor. Nobia-aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se. Läs mer om företaget under Om Nobia. Finansiell information finns under Investerare.