Nobia säljer fönsterdelen - Svenska Fönster får dansk ägare

De danska bolagen VELCAP A/S och Axcel IndustriInvestor a.s har ingått ett avtal om att förvärva Svenska Fönster från Nobia. Svenska Fönster är Sveriges näst största tillverkare av fönster. VELCAP och Axcel äger redan Rationel Vinduer, Danmarks största fönstertillverkare. Tillsammans omsätter Svenska Fönster och Rationel Vinduer över 850 miljoner svenska kronor.

Nobia Nordisk Bygginteriör har undertecknat ett avtal med ett danskt konsortium bestående av VELCAP (51 %) och Axcel IndustriInvestor (49 %) om att sälja Svenska Fönster, med verkan från 1 januari, 2000. Affären förutsätter bland annat Svenska Konkurrensverkets godkännande. Avtalet omfattar inte BorDörren.

Axcel och VELCAP:s investeringar i fönsterbranschen är på joint venture-basis.

Bakgrund

- Vi har under en längre tid följt den svenska fönstermarknaden intensivt och bedömer att Svenska Fönster är en mycket intressant verksamhet med en stark marknadsposition. Det är helt naturligt att VELCAP, genom den här affären, nu går in på den svenska marknaden, säger direktör Lars Bugge på VELCAP.

- Svenska Fönster är en verksamhet med en stark ledning på en marknad i tillväxt. Vi vill försöka dra nytta av Svenska Fönsters starka position på den svenska fönstermarknaden och den betydande marknadstillväxt som förväntas. Förhoppningen är att vår samlade kunskap skall bidra positivt till företagets utveckling, säger direktör Christian Frigast på Axcel.

Tanken är att bevara Svenska Fönster och Rationel Vinduer som sjävständiga enheter.

- Vi talar om två självständiga verksamheter med unika kompetenser som kan lära av varandra. Det skall vi naturligtvis dra nytta av, säger Christian Frigast och Lars Bugge.

Två varumärken

Svenska Fönster har två varumärken: SP Fönster och Traryd Fönster. Verksamheten har 400 anställda (exklusive BorDörren). Tillverkning sker på två ställen i Sverige: i Edsbyn 300 km norr om Stockholm och i Traryd i Småland.

1999 hade Svenska Fönster (exklusive BorDörren) en omsättning på 387 miljoner kronor och resultatet före skatt var 22 miljoner kronor.

Under 1999 omsatte hela den svenska fönstermarknaden cirka 1,5 miljarder kronor, efter en tillväxt på 12 procent. Den starka tillväxten förväntas hålla i sig de kommande åren.

- Att få en industriell ägare med fönster som kärnverksamhet innebär stora möjligheter för Svenska Fönster att utvecklas vidare. Vi får nu tillgång till ett stort kunnande på många områden vilket kommer att ytterligare stärka vår position på den svenska marknaden, säger Olle Sigurdson, chef för Svenska Fönster.

- Vi är mycket nöjda med affären, VELCAP är bästa tänkbara ägare för att driva vår fönsterverksamhet vidare på ett framgångsrikt sätt. För Nobias del är köksverksamheten vår kärnverksamhet. Genom övertagandet av Poggenpohl-gruppen och Norema har vi skapat en slagkraftig europeisk kökskoncern. Vi kan nu satsa all kraft på att fortsätta stärka och bygga ut vår redan goda position på den europeiska köksmarknaden, säger Fredrik Cappelen, VD Nobia.

• Lars Bugge, VD VELCAP, tel. +45 45 16 40 33
  • Christian Frigast, VD Axcel IndustriInvestor, tel. +45 333 66 999
  • Olle Sigurdson, VD Svenska Fönster, tel. +46 271 29 000, 0705-16 90 50
  • Fredrik Cappelen, VD Nobia, tel. +46 31 705 53 50, 0705-67 08 00
  • Peter Petersson, Nobia, tel. +46 31 703 53 53, 0705-84 43 55

Fakta VELCAP A/S och VELUX Gruppen

Velcap är ett bolag i VELUX Gruppen med uppgift att investera och utveckla affärsområden och teknologier som är närbesläktade med VELUX Gruppens nuvarande inriktning.

VELUX Gruppen utvecklar, producerar och marknadsför produkter som tillför byggnader dagsljus, frisk luft och utsikt. I gruppen finns VELUX takfönster och VELFAC fasadfönster.

VELUX Gruppen sysselsätter 6 000 anställda och finns i 40 länder.

Fakta Axcel IndustriInvestor

Axcel IndustriInvestor a.s. är ett danskt industri-investeringsselskab, som aktivt investerar i konkurrenskraftiga medelstora och större industriföretag med en bärkraftig affärsidé och potential för utveckling och tillväxt. Företaget ägs av ATP, De Nationale Investeringsbank, FIH, Investeringsselskabet af 30. 4. 1992 (Radiometer), Kirkbi, PKA, samt Unibank. Företaget har intressen i en rad danska företag, bland andra Icopal, Aalborg Industries och Kansas Wenaas.

Fakta Nobia och Svenska Fönster

Svenska Fönster ingår i Nobia AB, Europas största kökskoncern med en omsättning på ca 6,2 miljarder kronor och ca 5100 anställda. Bland Nobias varumärken finns Marbodal, HTH, Uno form, Sigdal, Star Beka, Petra, Parma och À la Carte. I Poggenpohl-gruppen ingår förutom Poggenpohl ytterligare tre tyska köksföretag: Pronorm, OPTIFIT och Goldreif, samt Myresjökök (Sverige) och WFM (Polen). I Norema Kök ingår varumärkena Norema och Invita. Dessutom ingår SP Fönster, Traryd Fönster och BorDörren, I koncernen finns också byggmaterialgrossisten Star Byggprodukter AB.

Produkterna tillverkas i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Polen. Huvudkontoret ligger i Göteborg.

Nobia ägs av Industri Kapital 1994 -fonden samt av företagsledningen och Skanska AB med en ägarandel på drygt 21 procent och Norema ASA med en ägarandel på ca. 11 procent.