Nobia inleder fackliga förhandlingar i Älmhult

Köksföretaget Nobia inleder fackliga förhandlingar och en utredning avseende en flytt av befintlig ytbehandling och tillverkning av köksluckor i Älmhult till bolagets produktionsenheter i Tidaholm och danska Ølgod.

Bakgrunden till detta är Nobias målsättning att bättre tillvarata de skalfördelar det innebär
att vara en stor koncern genom att effektivisera och gå mot större, varumärkesoberoende produktionsenheter.

- En eventuell samordning skulle innebära en effektivisering. Förutsatt att förhandlingar är genomförda och vi verkställer planerna skulle en sådan flytt beröra 27 medarbetare i Älmhult, säger Ingemar Tärnskär, Chef för Produktion och Logistik i Nobia.

Ingemar Tärnskär
Executive Vice President, Nobia Production & Logistics
telefon 073-274 62 61
ingemar.tarnskar@nobia.com

Lena Schattauer
Chef Investor Relations
telefon 08-440 16 07 eller 070-595 51 00
lena.schattauer@nobia.com

Nobia utvecklar och säljer kök genom ett tjugotal starka varumärken i Europa, däribland  Magnet i Storbritannien, Hygena i Frankrike, HTH, Norema, Sigdal, Invita, Marbodal, Myresjökök i Skandinavien och Petra, Parma och A la Carte i Finland, ewe, Intuo och FM i Österrike, Optifit i Tyskland samt Poggenpohl globalt. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 7 400 anställda och omsatte cirka 13 miljarder kronor 2011. Aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se.