Nobia överlåter egna aktier

Nobia överlåter aktier under personaloptionsprogram 2011 och prestationsaktieprogram 2012.

Personaloptionsprogram 2011
Vid årsstämman 2011 beslutades om ett personaloptionsprogram som omfattar cirka 100 högre befattningshavare. Enligt villkoren för Personaloptionsprogram 2011 berättigar en personaloption till förvärv av en Nobiaaktie under tiden till och med den 31 december 2015, till en fastställd lösenkurs om 54,10 kronor. Rätten att utnyttja personaloptionerna förutsätter dels att innehavaren fortfarande är anställd i Nobia, dels att den genomsnittliga årliga ökningen av bolagets resultat per aktie justerat för strukturkostnader under åren 2011-2013 jämfört med genomsnittet för åren 2009 och 2010 var minst 5 procent och maximalt 15 procent. Maximal tilldelning uppnåddes.

I syfte att fullgöra Personaloptionsprogram 2011 har styrelsen, med stöd av det bemyndigande att överlåta egna aktier som årsstämman 2015 beslutade om, beslutat att, fram till och med årsstämman 2016, överlåta högst 381 000 aktier till priset 54,10 kronor per aktie.

Prestationsaktieprogram 2012
Nobias årsstämma 2012 beslutade om överlåtelse av högst 1 500 000 återköpta aktier i syfte att säkerställa leverans av aktier till deltagarna i det prestationsaktieprogram som beslutades vid samma årstämma. Prestationsaktieprogram 2012 omfattar cirka 100 högre befattningshavare och bygger på att deltagarna investerar i Nobiaaktier som låses in i programmet. Varje Nobiaaktie som deltagarna investerar i inom ramen för Prestationsaktieprogram 2012 ger deltagarna rätt att, efter en intjänandeperiod om cirka tre år, och förutsatt att vissa villkor är uppfyllda, vederlagsfritt tilldelas matchnings- och prestationsaktier i Nobia.

För Prestationsaktieprogram 2012 sker ingen tilldelning av prestationsaktier, eftersom det fastställda måltalet inte uppnåddes. Programmets matchningsaktier ska enligt stämmans beslut tilldelas deltagarna efter kvartalsrapporten för första kvartalet 2015. Med stöd av stämmans beslut överlåter Nobia således 135 147 matchningsaktier till deltagarna i prestationsaktieprogram 2012. Överlåtelsen sker utan vederlag.

Antal egna aktier
Nobia har vid tidpunkten för detta pressmeddelande 7 383 153 egna aktier och det totala antalet aktier i bolaget är 175 293 458.

För löpande information om Nobias överlåtelser av återköpta aktier hänvisas till http://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/nordic/corporate-actions/stockholm/repurchases-of-own-shares.

Lena Schattauer, Chef Kommunikation och IR
+46 (0)8 440 16 07 eller +46 (0)705 95 51 00
lena.schattauer@nobia.com

Nobia utvecklar och säljer kök genom ett tjugotal starka varumärken i Europa, däribland Magnet i Storbritannien, HTH, Norema, Sigdal, Invita och Marbodal i Skandinavien och Petra och A la Carte i Finland, ewe, Intuo och FM i Österrike samt Poggenpohl globalt. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 6 200 anställda och omsatte cirka 12 miljarder kronor 2014. Aktien är noterad på NASDAQ Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se.