Nobia publicerar årsredovisningen för 2014

Nobias årsredovisning för 2014 finns nu tillgänglig på bolagets hemsida, www.nobia.se. En pdf-version av årsredovisningen finns även bifogad till detta pressmeddelande.

Nobias årsredovisning för 2014 innehåller en verksamhetsbeskrivning exklusive Hygena, som avyttrades den 2 mars 2015, där nettoomsättning och rörelseresultat för 2014 har justerats för Hygena och transaktioner hänförliga till Hygenas verksamhet (se tabell nedan).

MSEK Nettoomsättning
från externa kunder
Rörelseresultat exkl strukturkostnader
Region Norden 5 213 666
Region Storbritannien 4 707 353
Region Centraleuropa 1 491 117
Koncernen totalt 11 411 975*

*
Koncernens rörelseresultat inkluderar även rörelseresultatet från koncerngemensamma poster och elimineringar.

Den tryckta årsredovisningen kommer att distribueras till aktieägare som har efterfrågat den och kan beställas från Nobia via e-post ir@nobia.com eller telefon 08-440 16 00.

Nobias årsstämma äger rum tisdagen den 14 april 2015 klockan 15.00 på Lundqvist & Lindqvist Klara Strand Konferens, Klarabergsviadukten 90, Stockholm. Samtliga handlingar till årsstämman har publicerats på bolagets hemsida under rubrikerna Bolagsstyrning och Årsstämma 2015.

Lena Schattauer, Chef Kommunikation och IR
+46 (0)8 440 16 07 eller +46 (0)705 95 51 00
lena.schattauer@nobia.com

Nobia utvecklar och säljer kök genom ett tjugotal starka varumärken i Europa, däribland Magnet i Storbritannien, HTH, Norema, Sigdal, Invita och Marbodal i Skandinavien och Petra och A la Carte i Finland, ewe, Intuo och FM i Österrike samt Poggenpohl globalt. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 6 200 anställda och omsatte cirka 12 miljarder kronor 2014. Aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se.