Nobia och de fackliga organisationerna överens om ett omställningsprogram för berörda medarbetare på fabriken i Tidaholm

Nobia och de berörda fackliga organisationerna har nu avslutat MBL-förhandlingarna om planen att bygga en ny fabrik i Jönköping och är överens om ett omställningsprogram som ska säkerställa framtida sysselsättning för samtliga medarbetare på fabriken i Tidaholm.

I december 2019 tog Nobias styrelse ett inriktningsbeslut om att investera i en ny produktionsanläggning i Jönköping för att under 2024 ersätta Nobias befintliga fabrik i Tidaholm. Den viktigaste punkten under de sedvanliga MBL-förhandlingarna som pågått sedan inriktningsbeslutet togs har varit att säkerställa sysselsättning för alla Nobias medarbetare som idag arbetar på fabriken i Tidaholm. För att möjliggöra detta har omställningsprogrammet ”En framtid för alla” tagits fram.

”En framtid för alla” innehåller fyra delar:

• Tidaholm Träcenter – en ny tillverkningsverksamhet som bygger på befintlig utrustning och kompetens, och som kommer skapa ca 100 nya jobb. Avsikten är att enheten på sikt övergår i extern ägo men fortsätter vara underleverantör till Nobia.
  • Nobia Academy – en kompetenssatsning för att validera och bygga vidare på medarbetarnas kompetens.
  • Pendlingsbussar mellan Tidaholm och den nya fabriken i Jönköping.
  • Extra medel till omställningsstöd – Nobia skjuter till extra medel till omställningsstöd för medarbetare som väljer en väg utanför Nobia.

”Jag är glad över att vi tillsammans med de fackliga organisationerna har kommit överens om ett bra program som ger våra medarbetare bästa möjliga förutsättningar. Att säkerställa framtida sysselsättning för alla våra medarbetare är vår högsta prioritet. Vi är mycket måna om att ta ansvar för såväl medarbetare som Tidaholm som ort, där vår satsning på Tidaholm Träcenter är en viktig del. Vi har goda relationer med kommun och fack, vilket är viktigt för att det ska vara möjligt”, säger Jon Sintorn, VD och koncernchef för Nobia.