Bokslutskommuniké 2021

Fjärde kvartalet 2021

• Nettoomsättningen ökade till 3 509 MSEK (3 450) motsvarande en organisk försäljningstillväxt på 0%.
  • Rörelseresultatet ökade till 238 MSEK (151), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 6,8% (4,4).
  • Exklusive jämförelsestörande poster om -144 MSEK i fjärde kvartalet 2020, minskade rörelseresultatet till 238 MSEK (295), motsvarande en rörelsemarginal på 6,8% (8,6).
  • Förändringar i valutakurser påverkade rörelseresultatet med -5 MSEK.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 146 MSEK (89), vilket motsvarar ett resultat per aktie efter utspädning 0,87 kronor (0,53).
  • Det operativa kassaflödet uppgick till -2 MSEK (396).
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 2,50 kronor (2,00) per aktie.

Efterfrågan på de nordiska köksmarknaderna var fortsatt stark under kvartalet. I Storbritannien var affärsklimatet fortsatt volatilt med projektmarknaden betydligt svagare är före pandemin, medan hantverkarsegmentet växte. De centraleuropeiska marknaderna hämmades av ytterligare coronarestriktioner under kvartalet.

I Norden avslutar vi året med en helårstillväxt på 10%, en rörelsemarginal på 13,7% och en solid orderbok för både konsument och projekt inför 2022. Konsumentaffären i synnerhet har varit mycket starkt, tack vare framgångsrika produktlanseringar och bra utveckling i alla de nordiska länderna. Det gläder mig att vår nya regionala organisation har genererat gränsöverskridande samarbete och skalfördelar inom både tillverkning och försäljning.

Centraleuropa hade ännu ett bra år med 12% organisk tillväxt och en rörelsemarginal på 11% för andra året i rad. Förvärvet av Bribus 2018 har visat sig passa perfekt med Nobia och vår österrikiska verksamhet har arbetat hårt för att vända resultatet och genererar nu en solid resultattillväxt.

I Storbritannien var den organiska tillväxten för året 6% med en marginal på 0,5%. Utvecklingen var fortsatt bra för Magnet avseende hantverkarsegmentet medan projektaffären minskade avsevärt både i London och för allmännyttiga bostäder. Framöver kommer vi fokusera allt mer på varumärket Magnet. För att generera lönsam tillväxt för varumärket förstärker vi organisationen ytterligare, uppgraderar produktutbudet och utvalda delar av butiksnätet och förbättrar produkttillgängligheten. Vi har även avslutat olönsamma verksamheter och ser över vår mindre lönsamma projektaffär. Magnet har för närvarande en bra utveckling under vinterkampanjen.

Vi har varit framgångsrika med att kompensera för inflationstrycket genom att förbättra våra prislägen, om än med eftersläpning i Norden på grund av den långa orderboken. Vi förväntar oss att fullt ut kunna kompensera för de högre kostnaderna från och med första kvartalet 2022.

Med en stark kassagenerering och en stark balansräkning föreslår styrelsen att utdelningen höjs till 2,50 kronor per aktie (2,00).

Vi gjorde många framsteg inom vår strategiska agenda under 2021. Med den toppmoderna fabriken i Norden som utvecklas enligt plan, nya produkter med starkt fokus på design och hållbarhet och initiativ för att driva lönsam tillväxt inom alla våra regioner. Vi kommer att göra ännu fler framsteg under 2022

Jon Sintorn,

VD och koncernchef.

Informationen är sådan som Nobia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-01 08:30 CET.