Bokslutskommuniké 2023

Fjärde kvartalet

• Nettoomsättningen minskade med -19% till 3 050 MSEK (3 780).
  • På organisk basis minskade försäljningen med -22% (2).
  • Bruttomarginalen uppgick till 35,1% (33,4).
  • Rörelseresultat exkl. jämförelsestörande poster uppgick till 3 MSEK (25).
  • Rörelseresultatet uppgick till -75 MSEK (-131).
  • Jämförelsestörande poster uppgick till -78 MSEK (-156).
  • Nedgången i rörelseresultatet, exkl. jämförelsestörande poster, berodde främst på den lägre försäljningsvolymen, vilket bedöms vara i linje med marknadsutvecklingen.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -174 MSEK (-166), och resultat per aktie efter utspädning
    uppgick till ‑1,04 kronor (-0,98).
  • Det operativa kassaflödet uppgick till -188 MSEK (-81).
  • Jon Sintorn meddelade sin avgång och kommer lämna för en position som VD för ett annat bolag.

Händelser efter kvartalets utgång

• Sale and leaseback transaktion av fabriksfastigheten i Jönköping slutfördes i februari.
  • Försäljning av Bribus och ewe, i linje med beslutet att fokusera på Norden och Storbritannien.
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning utgår för räkenskapsåret 2023.
  • Avtal om ändring och förlängning av koncernens kreditfaciliteter.
  • Styrelsen beslutade om en nyemission om cirka 1 250 MSEK, med förbehåll för godkännande av en extra bolagsstämma. Företrädesemissionen är fullt garanterad genom tecknings- och garantiåtaganden.

Koncernchefens kommentar

Nobia genomförde flera strategiska initiativ under 2023 som kommer gynna bolaget framöver. Vi var fortsatt lönsamma på rörelseresultatnivån exkl. jämförelsestörande poster, trots svåra marknads-förhållanden och valutamotvind, och vi har förbättrat bruttomarginalen i alla tre regionerna. Vi tog också det strategiska beslutet att fokusera på kärn-marknaderna i Norden och Storbritannien vilket ledde till avyttringar i Nederländerna och Österrike. Våra strategiska initiativ är att maximera kostnads-effektiviteten, realisera den fulla potentialen i Norden och genomföra transformationen i Storbritannien.

Kostnadsminskningsprogrammet från inledningen av 2023 fortsätter att ge betydande besparingar och bidrog starkt till det positiva rörelseresultatet, trots försäljnings-minskningen på -22 %. Bruttomarginalen var högre i koncernen och alla regioner. Kostnads-minskningar, något lägre materialpriser och prisökningar bidrog till förbättringen.

Vi närmar oss slutförandet av Jönköpingsfabriken som ska vara i full drift i slutet av året. Den förväntas möjliggöra flera konkurrensfördelar, såsom digitaliserat orderflöde, högautomatiserad kundanpassad produktion, högre servicenivåer och kortare ledtider. Vi harmoniserar även våra nordiska produktsortiment och processer och är vid färdig-ställandet av fabriken vid en punkt då vi kan realisera skal- och effektivitetssynergier som tidigare inte var möjliga. Vi förväntar oss att fabriken förbättrar EBITDA-marginalen i Norden med cirka 3,5 procent-enheter med ytterligare potential från högre volymer. Fabriken ger oss även möjligheter att ytterligare optimera den nordiska tillverkningen.

Det brittiska transformationsprogrammet fortsätter att utvecklas väl. Vår lokala ledningsgrupp i Storbritannien driver en förändring mot att bli en fokuserad masspremiumledare. Kostnadsbesparingar och omstruktureringsåtgärder visar positiva effekter som en mer attraktiv produktmix, ett högre genomsnittligt ordervärde och förbättrad brutto-marginal. Vi fortsätter med ytterligare förbättringar, t.ex. kapitaleffektiva distributions-modeller, samtidigt som det egna butiksnätet blir mer fokuserat. Detta är ett kapitaleffektivt sätt att öka vår räckvidd och gör oss även smidigare mot kund och mindre volymkänsliga. Vi har nyligen tecknat avtal om ett shop-in-shop-koncept med Selco, en ledande brittisk bygghandlare.

Marknadsförhållandena är fortfarande utmanande och försäljningen minskade med -22% under kvartalet, med en ännu större nedgång i volym. Men det finns några positiva tecken och minskningen av orderingången verkar börja plana ut. Vi förväntar oss en viss stabilisering under 2024 och att marknaden börjar återhämta sig 2025, med konsumentsegmentet i spetsen. Givet eftersläpningen mellan order och  leverans blir kommande kvartal fortsatt utmanande.

Idag utlyser vi även en fullt garanterad nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare om cirka 1 250 MSEK samt en ändring och förlängning av koncernens revolverande kredit-faciliteter. Syftet är att finansiera återstående investeringar för Jönköpingsfabriken, att stärka balansräkningen och ge operativ och finansiell flexibilitet. Tillsammans med avyttringarna av Bribus och ewe samt sale and lease back-transaktionen av Jönköpings fabriksfastighet har vår skuldsituation förbättrats avsevärt.

Vi kommer att fortsätta arbeta obevekligt med att skydda vårt resultat, leverera våra strategiska initiativ, samt säkerställa att vi är redo att dra nytta av möjligheter när efterfrågan på marknaden återvänder.

Slutligen vill jag tacka våra aktieägare, anställda, leverantörer och kunder för ert fortsatta stöd.

Jon Sintorn,

Henrik Skogsfors, CFO
henrik.skogsfors@nobia.com

Tobias Norrby, Chef Investor Relations
+46 706 647335
tobias.norrby@nobia.com

Informationen är sådan som Nobia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-02-20 07:35 CET.