Kommuniké från extra bolagsstämma i Nobia AB (publ) den 26 mars 2024

Nobia AB (publ) (”Nobia” eller ”Bolaget”) har idag, tisdagen den 26 mars, hållit extra bolagsstämma i Stockholm.

Ändring av bolagsordningen
För att möjliggöra nyemissionen av aktier med företrädesrätt för aktieägarna (se nedan) beslutade bolagsstämman, i enlighet med styrelsens förslag, att:

1) öka gränserna för lägsta och högsta aktiekapital i Bolagets bolagsordning så att aktiekapitalet ska vara lägst 160 000 000 kronor och högst 640 000 000 kronor; och
2) öka gränserna för lägsta och högsta antalet aktier i Bolagets bolagsordning så att antalet aktier i Bolaget ska vara lägst 480 000 000 och högst 1 920 000 000 aktier.

Godkännande av styrelsens beslut om nyemission av aktier med företrädesrätt för aktieägarna
Bolagsstämman beslutade att godkänna styrelsens beslut den 20 februari 2024 om en nyemission om cirka 1 250 miljoner kronor (innan avdrag för emissionskostnader) med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Enligt de fullständiga villkoren för nyemissionen som fastställts av styrelsen och som offentliggjordes den 20 mars 2024 ska Bolagets aktiekapital ökas med högst 168 250 186 kronor, högst 504 758 463 nya aktier ska ges ut, teckningskursen ska vara 2,50 kronor per aktie och varje befintlig aktie som innehas på avstämningsdagen ska berättiga till en (1) teckningsrätt och en (1) teckningsrätt ska berättiga till teckning av tre (3) nya aktier. Teckningsperioden löper under perioden 3 april 2024–17 april 2024.

För ytterligare information om besluten hänvisas till kallelsen och förslaget som är inkluderat däri, som finns tillgängligt på Bolagets hemsida, www.nobia.com.

Protokollet från den extra bolagsstämman, med fullständiga beslut, kommer att laddas upp på Bolagets webbplats.