Nobia fortsätter att fokusera på sina kärnmarknader – avyttrar ewe i Österrike

Som meddelats den 12 februari 2024 har Nobia beslutat att fokusera på sina kärnmarknader i Norden och Storbritannien, och fortsätter stärka sin finansiella position.

I linje med denna strategi och avyttringen av Bribus i Nederländerna har Nobia ingått ett avtal om att avyttra ewe, en ledande köksleverantör i Österrike, till ett konsortium lett av ILAG (Industrieliegenschaftenverwaltung AG) där även FMMS (Franz Mayr-Melnhof Saurau Holding GmbH) och ledningsgruppen ingår. ILAG och FMMS är österrikiska investerare.

"Efter sale and leaseback-transaktionen av fabriksfastigheten i Jönköping och avyttringarna av Bribus och ewe, är vi fast beslutna att fokusera på våra kärnmarknader och att ytterligare stärka vår finansiella ställning", säger Jon Sintorn, VD och koncernchef för Nobia.

ewe hade en försäljning på EUR 62 miljoner och ett rörelseresultat på EUR 5 miljoner på rullande tolvmånadersbasis i september 2023. Köpeskillingen uppgår till EUR 24 miljoner (~SEK 275 miljoner). I köpet ingår ewes nettokassa vid slutförandet. Nettokassan uppgick till EUR 2,4 miljoner (~28 miljoner SEK) per den 30 september 2023. Dessutom finns två tilläggsköpeskillingar på upp till sammanlagt EUR 2,5 miljoner (~29 miljoner SEK), villkorade av ewes utveckling under 2024 och 2025.

Transaktionen förväntas slutföras under mars 2024 och är föremål för sedvanliga villkor och godkännanden från myndigheterna samt slutförandeförfaranden.

Transaktionen kommer att resultera i en negativ, icke kassaflödespåverkande effekt om cirka SEK ‑40 miljoner, primärt relaterad till goodwill, som kommer att redovisas som ”Resultat från avvecklad verksamhet” i Nobias delårsrapport för första kvartalet 2024.

Henrik Skogsfors, CFO
henrik.skogsfors@nobia.com

Tobias Norrby, Head of Investor Relations
+46 706 647335

tobias.norrby@nobia.com

Denna information är sådan som Nobia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-02-19 10:45 CET.