Nobia utser Kristoffer Ljungfelt till ny VD

Nobias styrelse har utsett Kristoffer Ljungfelt till VD och koncernchef för Nobia. Kristoffer Ljungfelt är för närvarande Nobias Executive Vice President för region Storbritannien och kommer nu att påbörja övergången till VD-rollen, med hela övergången genomförd senast den 1 juli 2024. Kristoffers omedelbara fokus kommer att vara att säkerställa ett effektivt genomförande av den kommande nyemissionen och en ordnad överlämning av ledarskapet för region Storbritannien till hans efterträdare. Kristoffer efterträder Jon Sintorn som lämnar Nobia för att bli VD i ett annat företag.

”Styrelsen har genomfört en grundlig rekryteringsprocess och vi är glada över att kunna utse en intern kandidat för att leda Nobia. Kristoffer har djup förståelse för köksbranschen och Nobia utifrån sina tidigare roller i företaget. På senare tid har han varit avgörande för transformationen av den brittiska verksamheten. Genom att utse Kristoffer ser vi till att hålla tempot uppe i den pågående omvandlingen att ta Nobia tillbaka till solid lönsamhet”, säger Jan Svensson, styrelseordförande i Nobia.

Kristoffer Ljungfelt, 46 år, började på Nobia 2013. Han har haft flera ledande befattningar utöver sin nuvarande roll som EVP för region Storbritannien, bland annat Finansdirektör för koncernen, Director of Sigdal i Norge och Finansdirektör i region Norden. Innan Kristoffer kom till Nobia hade han flera ledande befattningar på Electrolux. Kristoffer har en MSc i Corporate Finance och en BSc i finansiell redovisning från Lunds universitet.

"Jag är både stolt och glad över att styrelsen har gett mig möjligheten att leda detta företag. Nobia har marknadsledande varumärken med prisbelönta produkter och en mycket stark organisation. Med den framgångsrika driftsättningen av vår nya toppmoderna fabrik i Norden och en turnaround i Storbritannien kommer vi att ha en utmärkt position för att realisera vår fulla potential framöver." säger Kristoffer Ljungfelt.

Jan Svensson, Styrelseordförande Nobia
Tel: +46 705771640
E-post: jan073033@outlook.com

Denna information är sådan som Nobia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-02-27 09:50 CET.